Jak stworzyć strategię content marketingową we własnej firmie?

Marketing treści to podstawa każdej działalności. Zwłaszcza w obliczu pandemii. Coraz więcej firm rozumie, że istnieć w social mediach to nie kaprys, a obowiązek. W przestrzeni internetowej zresztą dość już zatłoczonej, nie wystarczy tylko być. Musisz też działać, aktywować, edukować, informować i wyróżniać się spośród innych. Wszystko po to, by twój potencjalny klient mógł w jakiś cudowny sposób zauważyć to, co robisz. Musisz sprzedać mu swój pomysł na rozwiązanie jego problemu. Firma, która nie posiada strategii content marketingowej, nie realizuje planu.

PO CO CONTENT MARKETING?

• Budujesz więź pomiędzy twoją organizacją a twoją grupą docelową.
• Wzbudzasz zaufanie i poszerzasz świadomość marki.
• Kreujesz swój wizerunek profesjonalisty i eksperta na rynku.
• Szybciej reagujesz i zbierasz informacje zwrotne.
• Informujesz, uczysz, pomagasz, dbasz. Wszystko dla klienta.
• Sprzedajesz. To liczy się przecież najbardziej.

PO CO STRATEGIA CONTENT MARKETINGOWA?

Musisz mieć plan i musisz go skutecznie realizować. Dobra strategia contentowa pomaga osiągać cele. W jej budowaniu najpierw odpowiedz sobie na pytanie: Jaki jest cel mojego biznesu? Bo cele strategii muszą zawsze pokrywać się z głównym celem twojej firmy. Strategia ma tylko pomóc główny cel osiągnąć łatwiej i szybciej. Pomaga też porządkować wszystkie procesy, jakie zachodzą podczas realizacji. Oszczędza twój czas.

SZEŚĆ ELEMENTÓW STRATEGII CONTENT MARKETINGOWEJ.

1. CELE. Jakie są? Czy jest to zwiększenie sprzedaży o sto procent w przeciągu jednego roku? A może chcesz wygenerować większą ilość leadów? (ile, w jakim czasie?) To mogą być przykłady celów głównych. Do tego musisz jeszcze rozpisać cele wspierające. Jeśli więc twoim głównym celem jest pozyskanie większej ilości leadów, musisz zwiększyć ruch na stronie ze swoją ofertą. Musisz też znaleźć sposób, by pozyskać np. jak największą liczbę wypełnionych formularzy kontaktowych. Jeśli trzymasz się tego, by powiększyć zysk, musisz ustalić do tego cele mikro. Na przykład: zwiększyć ruch organiczny, zmniejszyć liczbę porzuceń koszyka. Cele muszą być SMART. Nie zapominaj o tym. Dobierz też odpowiedni rodzaj mierników, by sprawdzić, czy cele te są precyzyjne.
2. PERSONA. Musisz wiedzieć dokładnie, kto jest twoim odbiorcą. Stwórz odpowiedni profil grupy docelowej. Kim jest twój klient? Ile ma lat? Gdzie mieszka? Ile zarabia? Co robi w wolnym czasie? W jaki sposób dokonuje zakupu? Co lubi a czego nie? Jakie ma obawy przed zakupem twojego produktu? Jakie są jego potrzeby? Pamiętaj o pracownikach, którzy bezpośrednio współpracują z klientem. To ważne, jakiego używają języka, jaką mają osobowość. Czy są chętni w niesieniu pomocy i rozwiązywaniu problemów? Używaj systemów analitycznych. One pomagają zebrać dane na temat twojego odbiorcy. Google Analytics, Personapp, Makemypersona.com, Hubspot, czy baza danych klientów, to tylko podstawowe platformy w kreśleniu persony. Obserwuj konta społecznościowe, czytaj dyskusje na forach. Jeśli dobrze poznasz klienta, będziesz lepiej się z nim komunikował.
3. KONKURENCJA. Z kim walczysz o swoją pozycję na rynku? Musisz znać lepszych od siebie. Analizować ich ruchy, podglądać, a nawet uczyć się od nich. Nie kopiować! Znać dobrze swoją konkurencję, to dobrze prowadzić biznes. Co konkurencja oferuje klientom, jaką mają ofertę produktową? W czym są lepsi, w czym gorsi? Sprawdź, jaki oni mają ruch, jaką oglądalność. Korzystaj z narzędzi, które pomogą ci odpowiedzieć na powyższe pytania: Seo PowerSuite, Buzz Sumo, Brand24. Wszystkie te informacje możesz wykorzystać, by wzmocnić swoją działalność.
4. ANALIZA SYTUACJI WYJŚCIOWEJ. Jakie masz zasoby? W jakim jesteś miejscu ze swoim biznesem? Jak wysoko widoczny jesteś w wyszukiwarkach internetowych? Pod jakie słowa kluczowe zoptymalizowana jest twoja strona? Skoncentruj się na skutecznym pozycjonowaniu. Sprawdź profil linków przychodzących. Współpracuj ze specjalistami, zwłaszcza tych od SEO i copywriterami. Jaki jest twój content i jak wyglądają twoje social media. Jakim operujesz językiem, stylem, jakich używasz grafik. Do kogo kierujesz posty, w jakich proporcjach? Czy skutecznie docierasz do grupy docelowej?
Przeprowadź audyty.
5. BUDŻET. Strategia content marketingowa nie jest krótkodystansowa. Rozpisana jest na co najmniej rok i wymaga nie tylko zasobów finansowych, ale przede wszystkim pracy całego zespołu. Jeśli nie masz specjalistów w swoim zespole, zawsze możesz skorzystać z pomocy agencji, która ma ogromną wiedzę i doświadczenie. To jednak kosztuje. Zależność pomiędzy celem, budżetem a wielkością i doświadczeniem zespołu decyduje o twoim sukcesie. Musisz wiedzieć, czy masz środki na to, aby realizować swój cel.
6. DYSTRYBUCJA. Potrzebujesz planu na działania w czasie. I tu kluczowe okazuje się pięć pytań:
 co? – jaki rodzaj contentu zastosujesz
 do kogo? – jaki rodzaj contentu, do jakiego odbiorcy skierujesz
 dlaczego? – mówi o uwzględnieniu potrzeb i obiekcjach persony
 kiedy? – czas publikacji dostosowujesz do odbiorcy
 jak? – którymi kanałami posłużysz się, do komunikacji z klientem
Nawet najlepsze treści, musisz dostarczać skutecznie. Twórz reklamy, kampanie w mediach społecznościowych, nawiązuj współpracę z influencerami.

A na koniec systematycznie analizuj, mierz i badaj. Rzeczywistość zmienia się obecnie tak szybko, że trzeba dostosowywać się do tego, co dzieje się na rynku. Dlaczego nie korzystać z ocen? Z wiedzy, którą dostarczają nam wszystkie narzędzia analizujące i podsumowujące? To cenna wiedza, bo dzięki niej wiesz, czy poruszasz się w dobrym kierunku. A jeśli okaże się, że nie, to masz możliwość skorygowania tego, najszybciej jak się da. Bądź przygotowany i efektywny. Bądź kontent.